Stackars kungahus

OK, jag erkänner, jag har ägnat en del av dagen idag åt att slöbläddra igenom ett lite för högt antal artiklar på Aftonbladet om prinsessornas kärlek. För det bor en liten flicka i mig som en gång ville vara prinsessa. Bara ha vackra kläder jämt... och äta med silversked. Eller helst en av guld.

Idag är jag vuxen, och tycker mest synd om hela kungahuset. Det är måttligt roligt med gräl i relationer, det blir ännu mindre roligt när halva Sveriges befolkning kikar på och har åsikter. Gärna på löpsedlarna. *suck* Det är svårt nog ändå. I detta bläddrande hittade jag
den här artikeln, där en självutnämnd expert menar att prinsessan Madeleine och hennes fästman absolut inte kan bryta upp förlovningen innan kronprinsessans bröllop. Det vore nämligen ett ettikettbrott. Och visst, kungafamiljen står på något vis för en massa gamla traditioner, som de ska ära och värna. Men kära söta, de är ju människor också. Människor som äter, sover och lever så gott de kan mellan blixtrande fotokameror och braskande debattartiklar och sliskiga löpsedlar. Och människor... de gör misstag. En förlovning kan brytas upp. Om det är så de känner. Det är väl deras ensak.

Det här är en anledning till att jag inte tycker om att Sverige är monarki. Jag har alldeles för lätt att se människorna. Och... stackars barn. Nu är väl barnen rätt vuxna och vana vid situationen, men... att aldrig kunna lita på folk runt omkring, att aldrig veta vad som blir nästa rubrik. Och att alltid vara i fokus. Det kan bara inte vara nyttigt. Låt dem vara! Låt dem vara människor, inte utställningsobjekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback