Kongressdag 2 - Dag 4 i kongressveckan




 Så... idag började äntligen allvaret. Efter standardpunkter som val av årsmötesfunktionärer och avklarande av årsredovisningar så blev det stadgediskussioner och så en lååååång debatt om medlemsavgiften. Det som var roligt var att HRF som en del av årsredovisningen hade en filmer och sånt, både reklam och annat. Sånt lättar alltid upp. Stadgediskussionerna var... spännande. Jäv kontra personer, lokala idéer... ja, stadgar är ett väldigt spännande fenomen. Dagens bröts också två gånger för pandeldebatter, vilket var roligt att lyssna på. Det flesta gjorde riktigt bra ifrån sig och, ah.... När det gäller medlemsavgiften... jag kan inte riktigt känna att det är en fråga med den tyngd att den förtjänar den tid det tog. Att ägna timmar åt diskussioner om de stackars fattiga pensionärerna som inte kommer ha råd att vara med om man höjer medlemsavgiften med 25 eller 65 kronor, på ett år... Som sagt var, jag känner inte riktigt att frågan har den tyngd att den förtjänar så mycket uppmärksamhet. Min teori är att folk passar på att diskutera det de förstår. De förstår precis vad skillnaden mellan 240, 200 respektive 175 gör i deras egen plånbok. De tror det i alla fall. Synd att vissa av de finare poängerna... försvann. Men det är min åsikt det.

 Annars var det roligt att träffa folk. Pratade med Anna under middagen, med Sune till och från under röstningarna, med Oscar högt upp vis en trappa, och med Erik som kom förbi mitt på eftermiddagen. Pratade med ett ombud från Östergötland någonstans om teckenspråk för barnen. Jag tycker om att prata med olika engagerade människor på olika nivåer och om olika saker. Man kan lära sig så mycket av varandra. Pratade också med en politiker vid lunchen. OK, han pratade väl mest med Birgitta, men jag hoppade in i diskusionen när jag hörde något intressant.

 Sådant kan också livet vara på en kongress.

 Det här är en jättespännande upplevelse. Jag gillar helt enkelt att vara på kongress.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback