Projekt: Fashionable doublet - del 2

I ett tidigare inlägg skrev jag om processen att skapa en outfit till min sambo. Överdelen är nu näst in till klar, det är bara knäppningen kvar. Vi hittade ett tyg till mellanlägg. I boken rekommenderades canvas, så jag plockade fram det mest canvasliknande som jag kunde hitta i en affär där väldigt lite av tygerna var märkta med material och sådant. Nåväl. När jag klippt ut alla delar även i det tyget så var det dags för det roliga, att sy ihop alla bitar. Min tanke var att sätta ihop hela jackan varje lager för sig. Jag började med mellanlägget, mest för att jag redan hade vit tråd i efter att ha sick-sackat alla dess delar. När den hängde ihop som en hel jacka så tog jag det yttersta lagret, det som faktiskt ska synas. Där hade min sambo ritat ut på ett papper var han ville ha orange, och var han ville ha grått. Nogrannt plockade jag bit för bit. Eftersom ärmarna skulle ha puff så var de rätt omständiga att få till. Jag hittade lite slattar i ett skåp, och använde till fyllning i puffen. I boken fanns en bild på hur puffen skulle sättas fast, så jag försökte följa den. Först nålade jag fast nederdelen av puffen i själva ärmen, jag vinnlade mig om att alla veck skulle hanma snyggt, och sedan sydde jag fast den. Sedan var det dags för fyllningen, som skulle sättas in i två bitar, den större vid axeln, och den mindre längst ner i puffen. Båda så nära sömmarna som möjligt (vilket var mycket enklare i den kant där sömmen redan var gjord). Innehållet inuti puffen handsyddes, eftersom det är lite svårt att få något fluffigt när man kör med pressarfot. Därefter nålade jag fast överdelen av puffen på den ena ärmen.

Sen insåg jag att det antagligen skulle bli mycket omständigt att få till ärmen som jag brukar i ärmhålet om jag gjorde så, så jag bytte strategi och nålade istället fast puffens överdel direkt i ärmhålet.

Därefter nålade jag fast själva ärmens överdel i armhålet.När de båda satt som jag ville så tog jag till symaskinen igen och sydde fast ärmarna.Det var inte heller helt lätt, eftersom puffinnehållet var så intill där sömmen skulle gå.
Men det gick, och det blev snyggt. 

Att sedan sy ihop de bitar som var kvar, och som skulle vara foder var sedan en barnlek. Foderbitarna är sydda så att sömmarna hamnar mot resten av plagget, och inte mot min sambo.

Efter att ha alla tre lager i sammanhängande stycken så var det bara att matcha dem till varandra. Foder, mellanlägg och det yttersta lagret. Eftersom jag från början klippte ut alla bitar i grått och orange tyg samtidigt så hade jag motsvarande bitar i fodret som ytterst, fast spegelvända färger. Det gör att jackan är snygg även när man öppnar den, då man ser att varannprincipen fortsätter på insidan. Jag är mycket nöjd med hur jag fick ihop den. Jag lade också energi på att se till så att det är rätt tråd på rätt tyg, åtminstone på utsidan. Jag orkade inte riktigt hålla på att byta underträd fullt så ofta, så på fodersidan är det lite varierande. Jag började med att nåla ihop från kragen mitt bak, och sedan tå båda håll längs med nacke och framkant. Därefter fick sambon prova igen, och då det satt bra så fortsatte jag med att nåla upp ärmarna och fålla nederkanten. Alla kanter på jackan är vikta in mot mitten, samtidigt som fodet är vikt ut mot mitten, vilket ger tilltalande kanter. Dock inte ärmarna, där vek jag bara in och sydde fast. Det som är kvar nu är knöppningen. Vi måste dock skaffa spännen, eller hyskor och hakar, eller något annat snyggt. Så del tre i projektet kommer att vara knäppningen. Det blir nog bra. Snyggt blir det i alla fall.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback