SJ och deras "handikapplats"

Den 26 januari släppte SJ ett pressmeddelande om sin nya satsning: handikapplatser. Tyvärr har jag inte lyckats återfinna deras pressmeddelande hur jag än letar. Inte ens på SJ:s hemsida, eller i deras pressrum. Mystiskt. Däremot kan jag hitta ett flertal länkar till det pressmeddelande som ett flertal av organisationerna i Nätverket Unga för Tillgänglighet skrev dagen efter. Det kan man hitta t.ex. här. De alternativ som SJ har för närvarande, när det gäller biljettbokning är dessa:

 

I pressmeddelandet från SJ framställdes handikapplatser som ett sätt för resenärer med särskilt behov att kunna meddela SJ-personalen detta genom bokningen. Då skulle personalen veta att här sitter det någon med särskiljda behov. Och om man vet det så kan man lättare tillgodose de behoven. Jag tycker begreppet är fruktansvärt dåligt, och har väldigt svårt för det, och i alla lägen så kan jag komma på fler anledningar att inte boka platsen än att välja den. Dock, så gjorde jag ett test i förra veckan, för att se vilka effekter det skulle få för min resa att välja att boka "handikapplats". Utifrån det pressmeddelande som SJ gick ut med, och också utifrån UH:s möte med SJ i höstas (tror det var september 2010) då jag för första gången hörde talas om idén, och också det dåliga namnet... (vi påpekade redan då hur dåligt begreppet är, men...) i alla fall. Utifrån det så hade jag någon form av idé om att tågpersonalen åtminstone skulle visa lite extra uppmärksamhet för att kunna tillgodose de osynliga behov som en person som valt handikapplats borde ha. Kanske ställa en fråga om hur de kan underlätta resan?

Hur upplevde jag då mitt möte med SJ:s handikapplats? Tja, först var det själva bokningen. Det gjorde ont i magen att klicka på den där platsen. Det kändes fel, fel, fel. När jag hämtade ut biljetten och såg samma sak där så mådde jag också dåligt över benämningen, och alla anledningar att inte boka platsen bara tornade upp sig. Men jag lyckades lugna mig själv nästan helt genom att intala mig att det är bra att testa saker för att se hur genomförandet är, och för att veta vad man pratar om i framtida diskussioner. Nåväl, väl på tåget så hittade jag snabbt min plats, då den låg väldigt nära dörren in i vagnen. Jag slog mig ner, och inväntade tågets avgång. Många tankar snurrade runt i mitt huvud, och när en annan tjej slog sig ner brevid mig så kunde jag inte låta bli att fundera på om hon också hade beställt handikapplats, eller inte. Jag vågade dock inte riktigt fråga. När tåget började rulla så kom biljettkontrollanten gåendes. Igen kommer den där obekvämt nervösa känslan i maggropen. Jag vet ju att de brukar ropa ut över halva vagnen vilka stationer som folk ska byta tåg på. Vad kommer att hända när hon kollar på min biljett? Svaret är... inget. Hon tittade på biljetten och försvann... och jag som hade tänkt att säga det där om högtalarutrop som jag ofta, men inte alltid säger till tågpersonalen. Jag hör verkligen inte högtalarutrop, så jag behöver ha viktig information via text eller att en person säger det direkt till mig. Jag har dock under mitt mycket flitiga resande med SJ märkt att om man ska få tågpersonalens uppmärksamhet så måste man hålla biljetten som gisslan, dvs att man får inte visa biljetten för dem innan man sagt det man vill förmedla, för så fort de sett biljetten så försvinner de. Det ger för övrigt inte ett särskilt förtroendeingivande intryck, och jag är övertygad om att ifall något hände så skulle jag i alla fall vara hänvisad till medpassagerarnas välvilja för att få någon information alls. Problemet är bara att folk bara lyssnar till den information som rör dem själva. Varför skulle någon lägga på minnet vilken perrong som ett tåg de inte ska med ska gå från? Så min slutsats efter att ha testat SJ:s handikapplatser är att de helt enkelt inte är värda besväret och ångesten.

Jag har funderat lite fram och tillbaka över mina förväntningar och det jag upplevde. Det stör mig lite att jag inte kan hitta det där pressmeddelandet från januari. Om man läser om den här "tjänsten" på SJ:s hemsida, där den sorteras under "särskilda platser" står det att:

Handikapplats

I vissa tåg finns Handikapplatser utvalda. Det är helt vanliga stolar, men de är placerade nära toalett och utgång. Det pågår ett arbete att synliggöra alla dessa platser i bokningssystemet, vilket kommer att vara klart juni 2011 (med bokningsstart januari 2011). De kommer då att bli bokningsbara på internet.

 

Det här var ju inte riktigt det jag förväntade mig när jag bokade platsen. Med den inriktningen så förvånar det inte att bemötandet var som det var. Det får mig att fundera på vilka "handikapp" de tänker sig att de tillgodoser egentligen. Vilka har nytta av att vara nära toalett och utgång? Det måste i första hand vara de som har svårigheter att röra sig som de tänker på. Och då skulle de lika gärna kunna kalla platsen för "pensionärsplats". Galma Agda kanske tycker det är jobbigt att gå så långt, och så är hon lite inkontinent, så hon behöver ha nära till toaletten. Jag kan också tänka mig att det underlättar för personer med synnedsättning att slippa treva sig fram över halva vagnen för att nå sitt mål. Men sen då? Ärligt talat så tror jag att de som mest av allt skulle uppskatta att kunna boka sittplats nära utgången är stressade pendlare. Ni vet, de där som ställer sig upp innan högtalarna ropat ut nästa station, bara för att vara först av tåget för att springa iväg mot sina stressade liv.

Jag twittrade under dagen som jag testade den här platsen, och skrev bland annat om det här att jag fick ont i magen av att boka en plats med ett så dåligt begrepp. SJ frågade efter förslag på vad den skulle kunna heta istället. Tja, med nuvarande funktion så skulle den lika gärna kunna heta "nära utgång". Och om de tänker sig att man i framtiden skulle kunna fylla i vilka behov man har när man bokar biljett (t.ex. att man inte kan höra högtalarutrop eller att man behöver en parfymfri vagn) så har de mycket kvar att göra. Jag kommer i alla fall inte boka en sådan plats igen, om jag inte är jättestressad och behöver komma snabbt av tåget. Men då gäller det ofta att hamna i rätt vagn också, oftast längst fram eller längst bak i tåget, beroende på vilken station, och vart man ska.... Och är man så stressad så behöver man i alla fall ställa sig upp långt innan tåget stannar för att slåss med de andra stressade människorna. Så nej, jag tror inte handikapplatser är värt besväret ens då.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Är detta intressant?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback