Känner du dig nöjd nu? @SJ

Jag har pendlat i snart ett år nu. Många av resorna mellan Uppsala och Stockholm. Imorse blev jag dock lite faschinerad över tågpersonalens agerande. Kvinnan var mycket vänlig, men... lite övernitisk kanske. 7.30 går det ett direkttåg från Uppsala till Stockholm, detta tåg är mycket populärt, och oftast mer fullt än det borde. Det är svårt att hitta sittplatser många gånger. Jag har därför lagt mig till med strategin att gå igenom alla vagnarna för att leta platser, och hittar jag inga platser så sätter jag mig i trappan bortanför första vagnen. Den vagnen är för övrigt första klass. Detta har fungerat mycket bra, då jag får sitta ner, och det är hyfsat lugnt, bara tåget som skrammlar. Idag tyckte dock biljettkontrollanten att jag skulle flytta på mig, då jag satt i förstaklassvagnen, och det skulle jag inte göra, eftersom de som köpt förstaklassbiljetter betalt så mycket mer. Två saker slår mig i detta läge, är verkligen en plats i trappan, utanför dörrarna till alla sittplatser en del av förstaklass-upplevelsen? Och varför har det gått bra att sitta där så många andra morgonar? Nå, för att flytta mig från min plats i trappan och ta mig ut ur förstaklassvagnen var jag tvungen att gå genom hela förstaklass. Min tolkning är att jag nog störde deras upplevelse mer genom att vandra genom vagnen än genom att sitta utanför synhåll i en trapp, men jag kan ju ha fel. När jag tagit mig in i nästa vagn ställer jag mig nånstans mitt i (vi hade i alla fall åkt över halva sträckan). Jag lägger då märke till att de fyra-fem personer som jag klivit över som satt i gången till förstaklass är kvar där. De måste alltså köpt förstaklassbiljetter. Jag har återigen fått bekräftelse på den slutsats jag drog i vintras, det är verkligen inte värt att köpa förstaklass på pendeltågen mellan Uppsala och Stockholm. Det är inte ens säkert att man får sittplatser. Jag tänkte avsluta med ett par frågor till dig som kontrollerade min biljett:

Känner du dig nöjd nu? Känner du att du genomfört ditt arbete på ett meningsfullt sätt?

Och till er som betalt dyra pengar för att åka i första klass och som jag klev över: förlåt att jag störde er förstaklassupplevelse, det var inte min mening.

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback