Död igelkott

Idag hittade jag en död igelkott i gröngräset. Jag såg dess taggar sticka fram bland grästussarna och böjde mig för att titta närmre. Jo, det var en igelkott, med taggarna på ända, och på en sida slutade igelkotten abrupt i en avhuggen yta. Troligt scenario är väl att igelkotten gömde sig i gräset, och sedan blev överkörd av gräsklipparen. En åkgräsklippare har nämligen farit omkring här utanför hela eftermiddagen.
Jag tänker på igelkotten... och jag känner att den på något vis representerar min dag. Det är frestande att gömma sig i gräset när världen knackar på, men faran försvinner inte för det. Och när du blir hittad... nä, jag har inte gömt mig idag. Jag har gjort en massa vettigt, men jag har inte varit särskilt långt utanför dörren. Två gånger har jag gått ut, för att boka tvättstugan, och för att köpa ströbröd. I övrigt har jag sökt olika jobb, snickrat på ansökningar, letat annonser...

hälsoplanet har dagen präglats av allergi. Fruktansvärt svullna ögonlock är irriterande på många plan. Att det gör ont att ha ögonen öppna, att blinka... att det hela tiden kliar... att ögonlocken är ständigt tunga, så det känns som om man ska somna... irriterande på många plan. Också irriterande att det är så svårt att komma åt vårdcentralerna. Ska göra ett nytt försök imorgon.

Imorgon kommer det kyl och frys. Efterlängtat! När vi flyttade in i februari fick vi veta att det är dags att byta kyl och frys här i lägenheten. Sedan har datum specifiserats, och passerats... lite bittert när resten av trappuppgången fick sina, Erik pratade med killarna och de meddelade att vi inte stod med på deras lista. Detta är dock åtgärdat, och nu kommer det! Det ska bli så skönt att bli av med framförallt frysen. Den har haft en unken lukt omkring sig, och det känns så där lagom ofräscht att ha sin mat där. Så jag är glad över att det ska komma nya grejjer.

Helgen som nyss var stavas Spex and love - eller Way out in the woods. Musikfestival i syskonen Carlssons uppväxthem, levande musik, sol, bad, grillning och tältning. Sommar, sommar, sommar. Helt ljuvligt är det, och ska det vara. De är ett härligt släkte, hela Carlsson-klanen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback