Idag faschineras jag av DN

Jag har idag läst en artikel på DN som går ut på att små partier kommer vara avgörande för vem som får majoritet i höstens val. Det är allmänt resonerande om oppinionssiffror, blandat med kommentarer från olika förespråkare för en del av de olika partierna. Det som får mig att reagera är avslutningen på artikeln. "Ett litet parti som kan ställa till det för båda allianserna är Sverigedemokraterna, som hoppas få en vågmästarroll." Kan DN verkligen seriöst skriva ut att de hoppas på ett vågmästarparti? Och så just det partiet, som är så omdiskuterat. Idag faschineras jag över DN:s journalistik.

Och jo... det går att läsa på det andra sättet också, att det är Sverigedemokraterna som hoppas. Men då skulle en mycket tydligare mening kunna vara "Ett litet parti som kan ställa till det för båda allianserna är Sverigedemokraterna, som hoppas på att få en vågmästarroll." Då blir det mycket mer uppenbart vem som hoppas. För det gör de säkert. Jag skulle bara bli glad om DN markerade lite tydligare att det inte är de som hoppas på vågmästarpartier, eller folk i allmänhet, eller... vem det nu är som hoppas.

Kommentarer
Postat av: Peknisse

Tror nog snarare att de menade att de vill att alliansen ska klara sig utan en vågmästare och då speciellt sd. Glöm inte att DN är en "höger"-tidning.

2010-01-10 @ 22:48:18
Postat av: Anna

Eftersom sverigedemokraterna står precis innan det lilla ordet "som" blir det ändå ganska uppenbart vilka det är som åsyftas... =)

2010-01-11 @ 15:37:30
Postat av: Peknisse

Det som åsyftas är att sd hoppas få en vågmästarroll, något som sd har varit tydliga med hela tiden och som varit ett mål enligt Jimmy Åkesson, inte att DN vill att sd ska få en. Dessutom skulle sd vara en fara för flera av allianspartierna.

2010-01-11 @ 15:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback