Dagens...


I DN kan man läsa att
Belgien vill införa förbud mot slöja. Dessutom tros det att fler europeiska länder ska följa efter. Jag kan bara hålla med Ida och Anna. Det här är dumt. Och inte så genomtänkt. Oavsett vad man har för grunder till beslutet (och det jag sett ser väldigt ihåligt ut) så kan intet gott komma av detta. Sen undrar jag hur de tänkt skilja ut slöjor från, tja, exempelvis en sjal eller halsduk virad om ansikte och hår för att skydda mot väder och vind. Om det blåser omkring grus eller sand eller rök eller aska så vill i alla fall inte jag gå med ansiktet bart. Som så här. Oavsett om jag är i Sverige, Belgien eller Frankrike. Det handlar inte om religion, det handlar om funktionalitet. Och för dem som bär slöja av religösa skäl... ja, och? Alla som bär slöja är inte förtryckta stackare. Faktiskt. Lev med det. Och av dem som är förtryckta så är det inte alla som bär slöja, definitivt inte. Världen funkar inte så. Den är inte svart och vit. Det finns så många fler färger.


Kommentarer
Postat av: Jacob

Håller helt med både dig och Anna.

Dock är väl frågan inte slöjor utan heltäckande burkas eller vad det heter. Dvs visar du ansiktet så är det ok. Möjligt att jag inte är insatt i debatten här.



Kan tycka att det möjligen kan finnas skäl för förbud på vissa utvalda platser. Heltäckande "slöja" på banken exempelvis.

2010-04-23 @ 09:03:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback