Faschinerad

I GP (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=517342) hittade jag en artikel om jobbcoacher. De skriver att arbetslösa kan få en personlig coach, men att det inte finns så många, och att de har problem att matcha... och lite sånt. Faktarutan hade inte så mycket fakta. Jag funderar på när beslutet tas, för vem det gäller (det införs alltid begränsningar någonstans i delegationskedjan)... och tror de verkligen att det ska hjälpa? Tja... kanske. Men får man fel coach så är det inte hjälpt man blir. Snarare är det en mängd slöseri med energi.

Min TV står på, och "riksdagens öppnande" rullar. Det är musik, tal... tja, lite av varje. Kungen har förklarat riksdagen öppnat. Man såg tydligt hans manus, och jag tror han höll sig till det. Han pratade om det som varit, 200 år sedan vi förlorade en tredjedel av det svenska riket till ryssen. Idag är vi "fria och jämspelta nationer". Nästa år är det 200 år sedan Jean Baptiste Bernadotte valdes till svensk kronprins. Och nästa år ska kronprinsessan gifta sig. Och ja, ordet som användes var avser att gifta sig med... Oh well.
Regeringsförklaringen lyssnade jag också på, lite halvt. Och tja... jag väljer att skratta. Några tusen utbildningsplatser till. 54 000 fler platser i "åtgärdsprogram". Hjälper det? Han pratade också om sänkningar av arbetsgivaravgifter och satsningar på "nystartsjobb" och sådant. Jaja... och ungdomarna... de bevärdigas med en mening. Man måste göra något åt ungdomsarbetslösheten. Den arbetsmarknade vi har är helt galen. Skulle vilja att alla de som kommer med "mirakelkurer" skulle prova på ett par månader av arbetssökande och de olika åtgärdsprogram som Arbetsförmedlingen erbjuder. (Erbjudandena ser i regel ut som "Du är välkommern på[...] om du tackar nej får du ingen ersättning från A-kassan/Försäkringskassan." DVS, man får säga nej, men då får man leva på luft och ingenting.) Testa hur det känns att bli behandlad som en lat smitare bara för att du inte har ett jobb. Prova att söka tjugo jobb om dagen och några månader senare få "tack för din ansökan, men..." elller inget svar alls. Du är nämligen inte ens värd den tid det tar att skicka ett standardiserat mail.

Just nu har TVn gått över på politiska kommentatorer. Jag är lite nyfiken på "moderatorns" politiska tillhörighet. Nå, hon är iaf tillräckligt nedtonad för att låta alla de som kommenterar höras. Men tala till punkt... tja. Hmm... men det är lite intressant vad de olika personerna säger. Var ett bra tag sedan jag bestämde mig för hur jag ska rösta i nästa riksdagsval, och jag blir alltmer fast i min föresats när jag hör vad för floskler, grodor och kommentarer som vissa säger. Och vilka inlägg andra har. Valfluff är det dock mycket av från alla kanter. Att filtrera ut sanningen är inte lätt. Det man ser beror nog på vilken färg glasögonen har. Jag tror nog att de av mina kamrater med mycket starka politiska åsikter hör väldigt olika saker. Nästa projekt inför valet blir väl att hitta "min" kandidat. Jag ska kryssa. För jag tror att riksdagsledamöterna blir starkare när de känner att de är valda "på riktigt". Det är mina väljare som vill att jag ska sitta här.

Och apropå TV... media anklagas ju för att vara alltför utseendefixerade. Det är jätteroligt att moderaten ser ut som en karikatyr av en moderat. Att vänsterpartisten ser ut som man föreställer sig dem. Hur kommer sig det där egentligen? Faller man in i stereotypen, eller är man sådan från början? Eller klär man sig och "fixar till sig" på vissa sätt för att öka trovärdigheten inom de egna leden? Hur ser de som följer en helt annan mall på en då? Det är mänskligt att titta på utseende. Men analysera det du ser, så blir det mycket roligare!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback