Projekt: Fashionable doublet - del 1

Jag ska sy kläder till min sambo. Projektet har nu kommit en bit på väg, och jag fick tanken att jag skulle dokumentera det hela steg för steg. Det är rätt roligt att sy, och jag känner mig riktigt peppad. Tror detta kommer bli riktigt, riktigt snyggt.

Vi började med att välja tyg. Två färger av lin valde han ut, orange/rostbrunt och grått. Han vill nämligen ha båda färger. Så jackan kommer att bli i hälften av varje.

Sen kommer boken fram, min favorit i dessa sammanhang:


Därefter kommer måtttagningen. Många mått blir det om man ska göra figursytt.


Sen fick han välja modell på det jag ska sy. Det är ju han som ska ha på sig det. Efter en del dividerande kom vi fram till följande modell från mitten av 1400-talets Europa.  I boken benämns den som "Fashionable doublet".


Därefter är det dags att jobba med "tolie" och "block" och "personalized pattern". Bara puffärmen var lite ett äventyr att få till mönstret för:


Nu har jag i alla fall lekt med skräptyg, papper (affisch) och slutligen klippt ut alla bitar. Jag har också sicksackat dessamma och sorterat upp i högar.De små lapparna är bitarna som sorterades ut för att skapa puffarna till ärmen.


Nästa steg är att skaffa mer tyg till mellanlager för att det ska bli lite stadga (nackdelen med att köpa tyg innan man bestämt sig för modell). Sen ska det också klippas till, innan det är dags att sy ihop allting.

Fortsättningen finns att läsa här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback