Hur stor skillnad gör trekvart?

Idag har jag skrivit tenta. Ännu en fredagseftermiddag med fokus på att krama ur sig allt det där man pluggat in under kursen. Denna gången var det regressionsanalys som stod på schemat. Formler, trender, säsonger, variabler, test.... ja... en massa sånt. Detta är den kurs som vissa har så vansinnigt svårt för, och andra finner lätt, lätt, lätt. Återstår att se vart jag landar. Tentan var mellan två och sju (det som på schemat heter 14.15-19.15, hurra för akademisk kvart). Halv sju drog en tjej igång larmet. Hon ryckte helt enkelt till i nödutgången, som är larmad, när hon var på väg att gå. Sen stod hon och flinade medans larmet tjöt, innan hon sa "förlåt" på ett föga övertygande sätt, och drog. Så jävla onödigt. Medans det pep (ja, det tar ju en stund att komma på hur man får tyst på sånt, särskilt som det inte går att tänka när det är på) så var jag glad över propparna i öronen. Hade varit ännu bättre om de suttit som de ska... nåväl. Dock var det bara att konstatera faktum. Huvudvärk, oh yes. Ingen idé att sitta kvar och skriva. Jag avslutade meningen jag höll på med och gick. Ljudkänslig... jo, och om det påverkar mitt tentaresultat... får vi se. Jag kunde säkert fått till lite mer, lite bättre, kunnat kolla igenom efter slarvfel och sånt. Om inte... men nu är det som det är, och tja... vi får väl se hur det blir. Det finns ju omtentor.

På vägen hem... så kändes det som en riktigt bra idé att gena över vikinggravarna. Snö ligger det där, ganska djup sådan. Det är skönt att pulsa. Det är skönt att göra något riktigt fysiskt när man suttit och skrivit i många timmar. Det är skönt att vara ute i frisk luft när huvudet bultar och spränger. Snökvalitet: puder.

Väl hemma... steg 1, ta på mina gula och dubbla hörselskyddet. Både proppar och lurar känns välbehövligt. Steg 2, inta huvudvärkstablett. Steg 3, vänta på att tabletten ska verka, så jag kan gå över till den sociala delen av kvällens planering.

Trekvart jämfört med fem timmar... det är 3/20=0,15. Om de 50 poäng man kan få på tentan tas jämnt utspridda över den tid man har till förfogande så motsvarar det 7,5 poäng. Fast så är det ju inte, då skulle folk inte gå tidigare. Men ja... bara för jämförelsen.

Mötte en tjej som hade bara strumpbyxor på sig... och ja, jacka då, men... hennes ben måste vara lagom avkylda. Fick lust att tackla ner henne i en snödriva. Behärskade mig dock, var ju inte henne jag var arg på.


Så kan det vara... en fredagskväll i studentlivet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback