Kattjakt

Det har varit en... intensiv dag idag. När Erik skulle iväg till campus så passade en katt på att smita in i vår lägenhet, den sprang runt som en tokig innan den lade sig och tryckte på vår vardagsrumsmatta. Schas! Vi fick jagat ut den, och Erik kom iväg. Utanför stökade en sån där sopa-upp-grus-från-gatan-maskin omkring. Kan varit den som katten flydde från. Tror för övrigt att katten bor nån våning upp i vår trappuppgång. Stor sak, fluffig katt. Nä, främmande katter har ingenting i vår lägenhet att göra, särskilt som Erik är allergisk. Jag vill ju att han ska kunna andas här hemma, utan att må dåligt. Det jag tänkt att göra härnäst sköts upp till förmån för en rejäl dammsugning av alla rum där katten rusat omkring. Avbrutet endast för att jaga bort samma katt från vår uteplats. När jag var klar med det hade grusjagarmaskinen försvunnit, och jag öppnade dörren till uteplatsen, det är ju så vackert väder. Lite då och då har jag skrämt iväg en katt därifrån (tre olika), och när jag vandrat ner till tvättstugan så har dörren varit STÄNGD. Här ska det inte komma något oväntat besök. Passade också på att tvätta alla trasmattor. (DVS alla mattor utom den som kattjäkeln låg och tryckte på.) När Erik kom hem så kom det in en annan katt på besök, så går det om man vänder ryggen till för ett ögonblick. Denna gång var det en svart och spinkig sak som kommit in via uteplatsen. Schas röt jag, och katten sprang. *suckar* Så här kan vi definitivt inte ha det hela sommaren. Vi får ta en omgång och försöka fridlysa vår uteplats från alla kattskrällen. Allergier är inte kul...

Kvällen bjöd på mer nöje, nämligen ifyllande av Försäkringskasseblanketter. Seriöst, de har så konstiga ordningar att man blir helt trött. Men jaja, på något vis så blir väl det också bra, så småningom. Ifyllandet underlättas inte av Eriks blankettskräck, samt att man måste logga in på CSN för att få aktuella uppgifter om studieskuld och sånt. Eriks bank-ID var utgånget eller nått, så han var tvungen att fixa nytt. Och han sitter i Linux, så han skulle ha en annan version än oss normala windows-användare. Ladda ner, installera, ominstallera, avinstallera, ladda ner... nästan två timmar satt han och bråkade med det där. Och det funkade inte, uppenbarligen är windowsversionen av bank-ID uppdaterad, men inte den för Linux. Till sist gav Erik upp, gick över till windows, och fixade det därifrån. Själv har jag en muskelknut i storleken och hårdheten hos en golfboll, väl placerad någonstans högt upp, mitt på ryggen. Inte så konstigt när jag suttit och spänt mig i två timmar, i väntan på nästa utbrott, nästa smäll, nästa fråga som måste besvaras, men absolut inte med "fel" tonfall. Fobier är inte heller helt lätta att tas med. Eller stresshantering, för den delen.


Så när det gäller studier och jobbsökande har det inte blivit mycket gjort idag. Annat på agenden liksom.

Fast åh, så skönt det är med nytvättad tvätt! Som dessutom fått torka utomhus, i friska luften! Fräscht!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback