Intensiva dagar

Det har varit några intensiva dagar nu. Det blir så ibland. Särskilt när alla delar av livet sammanfaller.

Mest hattigt blev det i torsdags. Från föreläsning på universitetet (Regressionsanalys) till Referensgruppsmöte för projektet "Arbetsmarknaden för döva och hörselskadade" (läs mer om det på
UH:s blogg). Direkt efter det så ägnade Louise och jag oss åt seriöst handlande inför vår gemensamma 50-årsfest. Först systemet, därefter ÖoB och Coop Extra. Massa mat, fluffiga bollar och papperstallrikar etc. Och roligt hade vi, även när vi handlade. Hon trött efter jobbet, och jag efter en lång dag av stressande och sånt. Efter handlingen dök vi ner i teknikhuset, sa hej till dekor och kostym som höll på att jobba. Därefter ner i spexförrådet för att hitta smink och kostymer till kulturnatten. "Hade Carter byxor?" undrade jag halvhögt för mig själv, och Louise dog av skratt. Men eftersom karaktären sitter i kläderna menade jag bara att fråga huruvida nämnda byxor egentligen befann sig på den framtagna galgen. Jaja... Efter det stressde vi uppför backen, lämnade in matvaror och annat i Louises lägenhet, och drog till Tallrisvägen för att hälsa på lokalansvariga och hämta ut nycklar, samt möta de som skulle ha lokalen på fredagen, dvs precis innan oss. Teorin i att vi fick möta dem var att de skulle vara mer motiverade att städa, och att slippa att ord står mot ord på söndagen, när det var dags för städbesiktning. Oh well...

På fredagen skulle jag ha haft föreläsning, men jag var tvungen att fixa en del saker privat just då. Dock hann jag med att simma lite med Mona, vilket var både trevligt och nyttigt. Sedan ägnades en hel del tid åt att förbereda för bordsplaceringen till lördagen. Småpratande och sådant med Herrljungafolket, samt Niklas och Louise var inte helt fel. På kvällen var det Kulturnatten, och vi gav oss in till centrum för att se Örebrospexets framförande på Konserthusets stora scen. Teckenspråkstolk fanns, vilket var lite spännande att se. Nu har jag ännu fler funderingar på hur det ska ordnas så det blir mycket bättre i vår. Efter Örebrospexframförandet gick vi till Pitchers och tog "en öl" (dvs slumpvis mer eller mindre alkoholinnehållande dryck). Mycket trevligt.

På lördagen var det då dags för 50-årsfesten, den som varit inplanerad sen någon gång på tidig höst förra året. Den som planerats, diksuterats... och till sist genomförts. På morgonen gick jag över till Louise, och hon, jag och Alice började mecka med placeringskorten. Riktigt roligt. Vid typ halv ett gick jag över till lokalen för att börja med huvudrätten, medan Alice och Louise jobbade på efterrätten i Louises kök. Erik kom och hjälpte mig ganska snart, och det var tur det, för det visade sig att det inte var särskilt städat i lokalen när jag kom. Iiiinte imponerande. Golvet var "kornigt" av grus, och mina strumpor var långt ifrån vita när jag vandrat runt i lokalen. Jag fick börja med att torka av alla bord innan jag vågade ställa ifrån mig något. Erik började med att moppa golvet, eller ja... han var tvungen att göra rent själva moppen först. Jag hackade och skivade rotfrukter i en evighet, och när vi städat, och lagat, och bakat och fixat klart så samlades vi alla i lokalen, och var i princip redo när gästerna kom. Dvs maten var ju inte helklar, men det kan ju inte serveras precis på en gång folk kommer, man måste ju hinna mingla lite också. Menyn var helvegetarisk och totalt laktosfri. Till huvudrätt blev det rotfruktsgratäng och honungsglacerade rotfrukter samt sallad. Till det serverades vitt vin (med eller utan alkohol) och Hallands fläder. Till efterrätt blev det knäckig äpplepaj samt vaniljglass (har var det olika byttor för laktosare och andra). Till det någon form av dessertjox med äpplesmak som visade sig vara vansinnigt söt. Det sjöngs, pratades, skrattades och vi fick till och med ett tal. Presenter mottogs tacksamt och glatt, och vi var i gång till halv fem på morgonen. Sen städade vi, och gick hem för att sova... eller vi och vi... jag var rätt trött vid det laget, så det var Louise, Erik, Fredrik och Julia som städade. Stort tack till er!

På söndagen var det, för min del, dags för en tur till Södertälje. Efter hela tre timmars sömn gick jag upp och begav mig iväg. Jag somnade rätt snart i bilen på väg dit, och mådde rätt bra väl framme i Södertälje. En liten utläggning om Södertäljevisiten finns här, och tja... efter uträttat arbete plockade jag fram min dator för att beställa biljett hem (jag var nämligen lite osäker på hur länge jag skulle stanna). Lite trixande fram och tillbaka, och till sist var biljetten fixad. Började med att skriva ner bokningsnumret. Skulle precis skriva ner de olika anslutningarna när datorn dog av batteribrist. Oups! Tur att jag tog bokningsnumret först iaf. Sen irrade jag runt ett tag i centrala Södertälje i jakt på lunch. Det gick väl sådär... men jag tänkte att det finns nog en pressbyråaffär eller liknande på tågstationen (Södertälje syd) så jag var inte överdrivet orolig. Hoppade på bussen till syd, och tja... jag tycker den där stationens perronger är vansinnigt läskig. Den är ju typ jättehögt upp. På Södertälje syd blev jag dock besviken. Där fanns ett café. De sålde sötsaker och snask. Inget matigt. Då jag inte hade ätit något annat än en skål gröt och en macka på hela dagen var jag vid det laget hungrig. Så jag köpte chips och dricka för överpris, och skickade ett SMS till Erik med förvarning om när jag skulle komma hem, och att jag då skulle vara mycket hungrig. Då var klockan strax efter 15. Två timmar av dåsande senare var jag i Örebro. 12:an missade jag, så jag tog 14 till universitetet och gick uppför backen. Halvvägs började ryggsäcken skava, så jag tänkte ringa Erik för att höra hur det gick för honom, lite uppmuntran på vägen så där... dock inget svar. Så jag tultade och gick vidare. Kommer hem. Finner dörren låst. Och hittar inga nycklar, de hade jag visst inte fått med mig hemifrån nio timmar tidigare. Aj då. Ringer på dörren, och sätter mig i trappen. Då var jag redigt trött.

Idag har jag mest ägnat mig åt återhämtning, vilket har varit välbehövligt.

Nu ska jag leta namn. Och tja... kanske sticka en bit till på mitt projekt. Om man nu ska börja sticka igen så ska det i alla fall vara på något kul... :-P Men jag är nog helt galen. Fast det trivs jag med.

Avkoppling nästa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback