Dag 3 i kongressveckan - Forskningskonferens och kongressens öppnande




Idag har varit en spännade dag. Många riktigt spännande föreläsningar om kommunikation, miljö, ja, allt möjligt. Fast jag tappade fokus på slutet... och det var de mest ... tja... medicinska, akadmiska, av föreläsningarna. Och nu kallade jag just en prisutdelning för föreläsning, men den kändes som det. En eloge till arrangörerna för att de fått ihop ett bra och intressant program, men de skulle lagt in lite upp-och-stå pauser också. Tycker jag.

Efter forskningskonferensen var det Kongressens öppnande. Det var en massa tal, väl valda ord etc. Jag är mycket glad att antalet talare var begränsat, för det var långt nog ändå. Däremot gillade jag filmen.

Och efter en hel dag av tolkar, textning, föreläsningar och tal... så när jag hoppade av bussen i Brickebacken fick jag en fråga, på engelska, om var "the tecnology building" på universitetet ligger. Min engelska var vansinnigt dålig, men kroppsspråk och gester desto mer illustrativt. Nedför, vänster, höger, lång, bågformad... ja... inte var det avancerad vokabulär direkt.

Imorgon drar kongressförhandlingarna igång på riktigt, med start på dagordningspunkt 2. Ska bli kul att se hur resten av veckan utvecklar sig... från fredag till lördag och så söndag. Tre dagar av förhandlingar och... hmmm, ska bli spännande att se.

Och för att hoppa tillbaka till invigningen och så, så vill jag passa på att ge en eloge till två av talarna. Birgitta Tell som välkomnade till Örebro på vägnar av distriktet och föreningen här, och Julia Willig som framförde hälsningar från UH. Birgitta talade med sådan värme och glädje om staden att man känner sig stolt att bo här. Julia sa det hon ville säga på ett kort och koncist sätt. Det var väldigt uppfriskande efter alla haranger.

Så så är det med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback