Vad är en "missing string"?



 
 Det är vad det står när jag försöker logga in. Men jag kan överlista dem... med envishet, envishet, envishet. Envishet varar längst.

Annars har jag, efter att ha läst Ylvas inlägg på helalivet.blogg.se lagt lite tid på att kolla vad olika medier rapporterade. Efter ett tag börjad eallt låta likadant. Men det intresserar mig. Dels för saken i sig, och dels för att Ylva är Ylva. Det är inte så man tror att det ska gå till. Vuxna människor förväntas tänka mer. Och det här med härskartekniker. Jag blir lika skrämd varje gång jag ser eller hör om exempel. Det är en sak när man själv kan se vad som händer, och reagera på det. Men om man inte känner igen vad man blir utsatt för? Om man faktiskt går på det, och blir nedtryckt? Visst är det bra att vara analytisk, men det är lätt att förlora tron på den goda människan. Är det verkligen möjligt att trycka ner någon av misstag?
Jo, jag har lämnat Örebro fullmäktige därhän för ganska länge sedan i stycket, och är nu inne på ett mer generellt resonemang. Alla dessa människor som dag för dag kryper ihop och inte tror att de duger. Nä, jag är glad för alla som vågar stå upp och vara sig själva. Det tror jag att mänskligheten vinner på i längden.

Så var det studierna... dagens föreläsning avslutades med en diskussion om IQ-test. Det som fachinerade mig mest var den rädsla som många av mina klasskamrater gav uttryck för. Man ska uppenbarligen inte hålla på att mäta intelligens. Om och om igen var vår föreläsare tvungen att förklara varför det i vissa fall kan vara motiverat att använda intelligestest. Och det var inte ens bara sådana, utan som en del av ett urvalsförfarande. Jo, jag irriterar mig på folk som inte kan förstå saker. Kanske var det därför de var så negativa, kanske de hade - rätt eller fel - en känsla av att de skulle prestera "dåligt" på ett sådant test. Men som sagt... (upprepade gånger på upprepade föreläsningar) det betyder inte att man är en dålig människa. Det betyder bara att man inte passar till vissa typer av uppgifter.


Så, för att sammanfatta dagens inlägg (förutom den bit som rubriken avser): MAN SKA INTE GÅ OMKRING OCH VARA RÄDD. Så vare det för män och härskartekniker, eller för test, eller vad det vara månde.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback