Varför?

Läste på GP att de ska varsla lärare på Alströmergymnasiet. Där tillbringade jag några av mina bästa år. Jag bara sitter och förundras över hur man tänker. Det måste vara något fel på budgeten om man behöver varsla så många lärare för att hålla den. Och hur ska de kvarvarande då kunna hålla uppe kvalitén på utbildningen? Jag tror det är mycket mer lönsamt att satsa resurser på utbildningen. Det kommer ge resultat i välutbildade elever, gott rykte och därmed fler sökande till skolan under kommande år. Och det är väl därifrån man får pengarna, det baseras väl på elevantalet? Åtminstone i viss mån. Det känns hur som helst väldigt olyckligt att varsla. Hur mycket lågkonjunktur det än är. Just nu är det rekordmånga som börjar på universiteten runt om i landet. Det beror inte på en allmän längtan efter att förkovra sig, det beror på att det är så svårt att få jobb i lågkonjunturen. Men om utbildningskvalitén minskar på gymnasiet... hur ska de personerna klara sig sen? Ska vi verkligen låta dagens kris gå ut över morgondagen? För vem ska försörja de som arbetar nu? De som kommer bli pensionärer i framtiden? Satsa på skolan, det lönar sig, alla dagar. Det är någonting som vi aldrig, aldrig får backa på. Ge skolorna de resurser som behövs.

Och när det gäller Alströmer och lärarna där, jag har ingen aning om vilka lärare som kommer beröras. Men om de sägs upp så slutar de vara goda skattebetalare där de är. Har de tur får de jobb någon annanstans, och flyttar sina pengar dit. Har de otur får de leva på samhällets resurser. Samma samhälle som inte hade råd att satsa på den arbetsplats de redan hade. Det är inte heller ekonomiskt. Att börja varsla så fort pengarna tryter är så kortsiktigt att alla som kan tänka längre än sin egen nästipp borde inse att det är totalt oekonomiskt.

Nu kanske någon invänder att man kan ju alltid anställa dem igen, sen, när det finns pengar. Men rekryteringsprocesser är långt ifrån billiga, och det tar tid och energi. Tro mig, jag har koll.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

Klokt inlägg.

Postat av: eBbA

Tack, Gudrun! Tack! Kram

2009-09-02 @ 22:26:56
URL: http://ebbaluna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback