Människor

Jag sitter och tittar på Lyxfällan på TV3. Det är en dålig idé, på väldigt många plan. Dels anstränger jag mig i onödan, eftersom det inte är textat. Sen... så blir jag så irriterad. Jag har väldigt svårt att förstå att hyfsat vanliga svenskar kan ha så svårt för enkla plus och minus. Köp inte saker som du inte har råd med, så slipper du de där problemen. DVS, köp inte på avbetalning utan att ha tänkt igenom det hela riktigt, riktigt noga. Har du råd att betala den där avbetalningen varenda månad tills allt är betalt? Du kanske skulle lägga undan en liten summa varje månad och sen köpa det du vill ha när du har samlat ihop pengarna. Istället för att det du köpt ska vara gammalt när det väl är ditt helt och hållet (dvs när du betalat allt) så köper du då något helt nytt, och det är ditt. Det måste väl vara att föredra?

Men grejjen är, jag har träffat den där sortens människor. Jag vet att de finns, på riktigt. Och de ser ut som normala människor, fungerar i stort sett normalt, men... de kan inte hantera plus och minus. De förstår inte att man måste betala för det man köper. Och att "betala imorgon" inte är någon bra idé. Morgondagen kommer alltid. Förr än man tror. Går man minus varje månad ska man definitivt inte köpa saker som man inte behöver.

Jag är förundrad. Ledsen. Faschinerad och avståndstagande. Jag kan bara inte tro det. Trots att jag vet att det är sant.

Kanske är det något man skulle arbeta med. Det lär ju finnas fler ekonomiska katastrofer än de som hamnar på TV. Det gör det. Och de behöver hjälp. Hjälp till självhjälp.

Jag tycker arbetet de gör i Lyxfällan är bra, men exponeringen... fast det är nog bra att folk kan titta på det. Och få lite tips. Om de nu kan ta till sig det.

Jag sitter här med fruktansvärt kluvna känslor. Ömkan, intresse... förundran.

Människor.

Jösses...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback