Apropå jobbsökande

Det är inte lätt att söka jobb. Idag fick jag ett mail från ett av de företag som jag sökt jobb hos. De förklarar i mailet att de inte kan anställa några coacher just nu, eftersom de arbetssökande som ska coachas inte hittat till dem än. Och de hänvisar till två artiklar i GP. Den här http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=517344 och den artikel som jag länkade till i gårdagens inlägg, nämligen http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=517342. Vid lite mer läsande här och där hittar jag en kompletterande förklaring till de få som får coach. Systemet gäller nämligen inte för de som är inskrivna i något av arbetsförmedlingen projekt, t.ex. Ungdomsgarantin. Det förklarar en hel del, eftersom Arbetsförmedlingen håller på och skriver in och ut folk i de där projekten mest hela tiden. Jag hann med en 4-5 stycken på ett år. Tanken är naturligtvis att man ska få coachning på de där projekten, och då behöver man följdaktligen ingen personlig jobbcoach, vilket är vad GP-artiklarna handlar om.

I den ena artikeln står det att företaget fått in runt 600 ansökningar, varav ett 50-tal är "välmeriterade". Jag bara hoppas att jag är en av de 50. Men 50 av 600, det är en på dussinet. Och jag undrar... hur snabbt kommer det ske saker när de väl behöver (fler?) coacher.

Nå... idag ska jag vara ordentlig, och både plugga och söka jobb. Några dagar har jag gjort bara det ena...

Världen omkring är ett faschinerande ting.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback