Inbjudan i inboxen = inbjudan i inlägget

Har i min mailbox fått en inbjudan till seminariet som UH ska anordna på Gotland i sommar. Och en uppmaning om att sprida den. Jag kommer dock inte maila vidare den, då folk inom organisationen får den på annan väg, och folk utanför... man ska vara lite restriktiv med hur mycket man spammar folk med. Någon form av möjlighet till intresse borde i alla fall finnas. Så... på UH:s blogg finns inbjudan. Direktlänk här. Intresserade som är på Gotland då kan ju komma. Det kommer bli mycket intressant, och naturligtvis önskar vi oss många som kommer.

Vad? En skolpolitisk debatt
Var? 30:e juni kl 15.00 i Högskolans Bibliotek/Hörsalen (Jodå... Almedalsveckan på Gotland)
Vem? Betty Malmberg - Moderaterna, Mikael Damberg - Socialdemokraterna, Metta Fjelkner- Lärarnas Riksförbund, Jan-Peter Strömgren - Hörselskadades Riksförbund, Julia Willig - Unga Hörselskadade. Moderator för diskussionen är Lars Lindberg.

Varför? 2010 ska tillgängligheten ligga i centrum vilket betyder att allt i vårt samhälle ska anpassas efter personer med funktionshinder. Vidare är ett av målen i den nationella handikappolitiska planen att identifi era och undanröja hinder för full delaktighet i samhället för människor med funktionshinder.

Med tanke på regeringens vision om att Sverige ska vara tillgängligt för alla kommer det under denna debatt att diskuteras om att införa ett nytt ämne på lärarprogrammet.
Det är viktigt att lärarna som tillbringar mest tid med våra barn har en utbildning i hur man ska upptäcka, agera och hantera funktionshindrade barn och ungdomar.

Nyligen genomröstades en ny språklag där det allmänna åläggs ett särskilt ansvar för att skydda och främja det svenska teckenspråket. Samtidigt motarbetas lagens syfte av införandet av nya antagningsregler till högskolan år 2010 där teckenspråk inte ger meritpoäng. Det är något som inte står rätt till. Vad är egentligen en likvärdig skola för alla barn och ungdomar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback