Kongressdag 3 - Dag 5 i kongressveckan - samt Oscarsgalan

Kongressen

Igår var det heldag kongress igen. Kanske till och med mer, eftersom förhandlingarna inte bröts för annat än mat och lite pauser. Den största punkten igår var handlingsprogrammet och associerade motioner. Är för tidigt på morgonen för stavning, kollar över när jag har fått igång hjärnan, senare idag eller imorgon. Förutom det var den andra stora punkten de stadgeenliga valen. HRF har nu valt, en omvald förbundsordförande och likaså förbundskassörkassör, samt nio ledamöter, några omvalda, och några nyval. Blir en spännande kombination människor som jag ser fram emot att lära känna framöver. Är för trött för grammatik och interpunktion också... Annars betades det av ett gäng intressepolitiska motioner, och dem fortsätter vi med idag. Igår drogs också förbundsstyrelsens förslag angående samverkan under kommande kongressperiod. När det gäller just det känns det väldigt bra att ombuden gick på förbundsstyrelsens linje, eftersom det fanns en del märkliga beslutsformuleringar i de andra... Generellt sätt är det spännade när det gäller demokrati, hur man hanterar beslut som bygger på något som skrivits av någon som inte riktigt har koll på hur saker funkar praktiskt. Dock är jag alltid för folks rätt att motionera, för det är ett bra sätt att visa för sina förtroendevalda vad man brinner för, och vad det finns för argument. Sånt är alltid nyttigt, eftersom de valda alltid ska representera sina väljare. Det är mycket lättare att representera fol om man faktiskt vet vad de tycker. I övrigt när det gäller kongressen tycker jag det är synd att jag missade kongressmiddagen, hade varit roligt att vara med. Men det krockade med ett viktigare arrangemang - Örebrospexets Oscarsgala.



Oscarsgalan

När Oscarsgalan sen gick av stapeln på kvällen... jag har sytt, utspritt under en längre tid, på min Oscarskostym. Oscarsgalan är nämligen, för dem av mina läsare som inte är Örebrospexare, bland annat en maskeradfest. Tyvärr hade jag inte riktigt hunnit så långt som jag tänkt innan kongressveckan - helt mitt eget fel, så jag sydde det sista (hårbanden) fredag kväll. Nåväl, jag var i alla fall utklädd till Jasmine från Alladin. Jag hade då också sällskap av Rebecka som just Alladin. Efter kongressen vandrade jag till HG för att få skjuts hem, och blev där satt i arbete av Mariah med att klippa lappar till bordsplaceringen. Sedan var det hem, duscha, och svida om. Erik tog ett vansinnigt bra initiativ i sammanhanget när han köpte en snabb midddag i form av en portion färdig konsum-sushi, som vi sedan delade på. Hade aldrig klarat av timmarna fram till själva sittningen annars. Med sminkningen fick jag hjälp av Louise, det tackar jag för. Särskilt ögonbrynen hade jag inte klarat själv. Hade fegat ur nånstans på vägen. Iväg till de centralare delarna av Örebro igen. Vi åkte till HG, började mingla, och sedan följde jag med Niklas för att hämta upp några av underhållarna från
RUMs spektakel. Vi satt i bilen och tittade efter väl valda personer, och när jag fick syn på nått bekant hoppade jag ur bilen, som Jasmine, och då fattade de grejjen. Själva sittningen, trevlig, men jag hörde inte jättemycket, och peruken började snart kännas tung. För att inte tala om att den gled bakåt hela tiden. Jag tyckte tempot på sittningen känndes rätt behaglig, och ah... de sedvanliga procedurerna togs vid. Toastmastrarna presenterade kategori efter kategori, och dess föredragande. Den föredragande sa något litet om priset, och om varför det var de som delade ut... i de flesta fallen var det nämligen förra eller förrförra årets vinnare (beroende på om förra årets vinnare var med på festen i år eller inte). Jag tycker att det är en rolig grej, att man får glänsa lite till när man väl fått ett pris. Tanken hoppar till jubileumsboken och när, när, när??? Nåväl... det var många värdiga vinnare under kvällen. Särskilt vill jag nämna bästa Oscarskostym, som jag, Marie och Ida (årets kostymgrupp utom kostymchefen) fick äran att dela ut. Den är lite annorlunda mot andra priser eftersom folk (av naturliga själ) får rösta på plats. Rösträkningen sker inför alla närvarande (var och en av rösterna läses upp högt). Vinnarna blev i alla fall, med stor majoritet Shreck och Fiona (Jojje och Fia). De trevliga skånetjejjerna höll ett alldeles utmärkt tacktal. Kul. Andra som fick röster var Becks och jag (Alladin och Jasmine), Anna Hellman som var Mrs Lovett, likaså Niklas och Louise som Sweeney Todd och Mrs Lovett. Oscar fick ett antal röster, kommer inte ihåg vad han var, men det förekom långa... knivar? saxar? naglar? Jaja... Tommy och Frida fick också en del röster... fasen kommer uppenbarligen inte ihåg det här så väl som jag trodde. Jaja... Annars var det många välförtjänta vinnare i de härliga kategorierna och *trumvirvel* JAG FICK ETT PRIS! Jag har nu min andra Oscarsstatyett, som är mycket snyggare än den första. Dock tycker jag nog kuvertet var snyggare förr. Hur som helst, jag har nu införskaffat en Guldpalm (står för gyllene sanning) för min kommentar "Är det snuskigt så är det i ditt huvud" som snabbt adopterades av först reseten av låtgruppen, och så övriga spexet. Mycket roligt. Med tanke på hur mycket dels bra, och dels konstigt jag säger så är det ett under att jag inte fått Guldpalm eller Floskel tidigare. Men nu så!



Kom hem, sminkade av etc och släckte lampan, samt lade huvudet på kudden för att sova 03.04. När väckarklockan ringde idag 07.00 var jag inte direkt pigg och utsövd. Som väntat, för övrigt. Idag väntar ännu en dag på Conventum, med kongressförhandlingar och sedan möte med nya Förbundsstyrelsen. Vill man följa den processen rekomenderar jag www.hrf.se, och att man klickar sig in på kongresswebben, där de lägger ut nyheter kontinuerligt. Ska skriva ett inlägg om den sista dagen också, sen, när den är avklarad. Ska blir SÅÅÅ skönt att sova i natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback