Recension LiSSs produktion "Härifrån till heligheten"

Igår åkte vi 25 Örebropexare till Linköping för att se årets LiSS-produktion. Som vanligt var det mycket roligt, bra skådisar och fantastiska sångnummer. Bland låtarna måste jag säga att Poison var det coolaste, men även "Jag är ond"-låten var härlig. Det var en bra publik, mycket tryck, vilket alltid är roligt. Orkestern var bra, gör ju en viss skillnad att ha ett dike man kan fylla (jämföres med vår bandgrop). Hmm, dekoren... snyggt. Många detaljer att vila på och upptäcka när pjäsen gick lite trögt. Gillade till exempel kyrkföntren i sista scenen som hade LiSSmaskoten, och vansinnigt många religioner högst upp. Och så var det förståss en höjdpunkt med råttorna som diggade till Poison. Minuspoäng får de för de tomma glasen till a capellan. Kan man få råttor att digga en låt, så kan man defenetivt trolla fram något att fylla i glasen. Tyckte också att kostymerna var rätt trista. Lite plus dock för att den blivande kungen och hans fru matchade varandra. Handlingen var väl sisådär, ganska förutsägbart, förutom hur Birgitta blev till Heliga Birgitta, vilket var en underbar idé. Igen med stort plus till Poison. Dock... det där med delfinerna förstod jag inte. Antingen är det något som saknas i min allmänbildning, eller så var det något Linköpinskt som inte riktigt går hem hos utomsocknes. Avslutningsvis vill jag ge en ros för munkutstyrseln i orkestern.

Sammanfattningsvis: Ett bra spex, väl värt resan och pengarna. Men jag har sett bättre.
Hoppas att LiSSarna kommer och ser vår uppsättning, i 1300-talets Sicilien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback